Systemy barwne

O roli kolorów w projektowaniu

Systemy barwne

Postprzez ArtCUBEedu » Czw Lut 03, 2011 7:32 pm

Witam dziś chciałabym przybliżyć kilka podstawowych informacji na temat Systemów barwnych stosowanych w programach graficznych.

Systemy barw
Systemy barw są sposobem definiowania kolorów. Wybór któregokolwiek z systemów zależy od jego przeznaczenia czy mam być w nim np. coś drukowane czy wyświetlane. Tak więc wybierając konkretny system musimy uwzględnić to do czego będzie nam on potrzebny. Najczęściej dostępnymi modelami w programach są: RGB, CMYK, CIE Lab, Grayscale, Indexed Color.
Najczęściej stosowane w obróbce graficznej są dwie przestrzenie RGB oraz CMYK.

RGB
Nazwa ta powstała ze złożenia pierwszych liter angielskich nazw poszczególnych kolorów: R – red (czerwony), G – green (zielony), B – blue (niebieski), z których składa się cały model.
Model ten został oparty na percepcji ludzkiego oka, w którym wrażenie danej barwy można wywołać przez dobranie w odpowiednich proporcjach trzech wiązek światła o tych podstawowych kolorach. Pozwala to na otrzymanie szerokiego zakresu barw pochodnych dzięki stosowaniu syntezy addytywnej, która jest związana właśnie z tą przestrzenią barwną.
Technika ta ma szerokie zastosowanie w telewizorach, monitorach, skanerach, aparatach cyfrowych, czy w informatyce (pliki graficzne i html). Najczęściej stosowany jest 24-bitowy zapis kolorów. Każda z barw jest wówczas zapisana za pomocą składowych przyjmujących wartości z zakresu 0 - 255.
Każdy kolor ma 256 poziomów intensywności. Kolor biały powstaje z połączenia trzech kolorów podstawowych o najwyższej intensywności. Barwa czarna posiada najniższe wartości. Za pomocą RGB można odtworzyć większość barw, jednak posiada też i luki, szczególnie w zakresie zielony-czerwony. Główną wadą systemu jest brak dobrego odwzorowania efektu wydruku, na monitorze możemy mieć zupełnie inny kolor niż ten po wydrukowaniu. Nie mamy możliwości przewidzenia tego co otrzymamy na wyjściu, czy utracimy jasność, intensywność czy przygaszenie.

CMYK
Przestrzeń barwna związana z grafiką komputerową oraz zestaw czterech podstawowych kolorów używanych w druku kolorowym, poligrafii i innych metodach o podobnym działaniu (atramenty, tonery, kopiarki itp.). Skrót CMYK, także powstał ze złączenia pierwszych liter angielskich nazw kolorów składowych z wyjątkiem czarnego. Z czarnego koloru została dołożona ostatnia litera „K” (black), gdyż „B” było już użyte w analogicznym systemie RGB dla koloru niebieskiego (blue).

Na przestrzeń CMYK składają się następujące kolory:
C – Cyan (Cyjan/turkusowy)
M – Magenta (Magenta/purpura)
Y – Yellow (Żółty)
K – Black ( Czarny)
K – Black (Czarny)
Substancje CMYK to barwniki przepuszczające światło, więc łączy się je metodą nakładania (metodą subtraktywną), a nie metodą łączenia (czyli metodą addytywną). Biel rozumiemy w tej płaszczyźnie barw jako kolor podłoża (czyli płaszczyznę o braku wszystkich kolorów składowych – np. kartka papieru w druku). W CMYKu nie można uzyskać pełnej gamy odcieni ze względu na ciągle istniejące bariery technologiczne.

Lab color
Lab color to teoretyczny system utworzony przez CIE (Commission Internationale d'Eclairage). Zawiera on wszystkie kolory, które rozpoznaje ludzkie oko, w tym kolory RGB oraz CMYK.
Barwę opisują matematycznie trzy składowe: L - jasność (luminancja), a – barwa od zielonej do magenty, b – barwa od niebieskiej do żółtej.
Wadą jest brak podglądu tego, co chcemy drukować, więc potrzebna jest wtedy konwersja na CMYK.

Grayscale
Grayscale zawiera 254 stopni szarości oraz biały i czarny. Zapisany w ten sposób obraz nie posiada informacji o barwach pikseli. Jedynym czynnikiem który można modyfikować jest jasność. Grayscale jest tym samym co czarno-biała fotografia i takie posiada zalety, skupia uwagę na przedmiocie znajdującym się na zdjęcia a nie na jego kolorach. Dodatkową zaletą tego systemu jest brak problemów przy odwzorowaniu na urządzeniach wyjściowych. Jednak nie wszystko można odwzorować w skali szarości.

Indexed Color
W Indexed Color obraz ma tylko jeden kanał i 256 kolorów. Używa się go do przenoszenia obrazu do programów malarskich lub do nadawania specjalnego efektu.

HSV
HSV (ang. Hue Saturation Value) – model opisu przestrzeni barw zaproponowany w 1978 roku przez Alveya Raya Smitha.
Model ten nawiązuje do sposobu widzenia ludzkiego oka, barwy postrzegane są jako światło pochodzące z oświetlenia. Według tego modelu wszelkie barwy wywodzą się ze światła białego, gdzie część widma zostaje wchłonięta a część odbita od oświetlanych przedmiotów.

Nazwa modelu pochodzi od skrótów części składowych barwy:
H – barwa światła (ang. Hue) wyrażona kątem na kole barw przyjmująca wartości od 0° do 360°.
S – nasycenie koloru (ang. Saturation) jako promień podstaw
V – (ang. Value) równoważna nazwie B – moc światła białego (ang. Brightness)
HSV / HSB
Kołową wersją RGB jest HSB. Barwa znajduje się na okręgu (Hue).
0 stopni - czerwony
60° - żółty
120° - zielony
180° - cyjan
240° - niebieski
300° - karmazynowy
pozostałe barwy pośrednie dla składowej Hue są odpowiednio rozłożone pomiędzy kolorami czerwonym, zielonym i niebieskim.
ArtCUBEedu
 
Posty: 4
Rejestracja: Śro Lut 02, 2011 2:33 pm

Re: Systemy barwne

Postprzez ArtCube1 » Pon Sty 13, 2014 7:59 pm

Strona www z doborem kolorystyki:

http://colorschemedesigner.com/
ArtCube1
Super Admin
 
Posty: 60
Rejestracja: Czw Paź 04, 2012 11:40 am


Wróć do Kolory

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość

cron